woensdag 10 november 2010

A walking encyclopedia.

Maandag 8 november 2010 – Dag 3

Een maandag geeft een heel ander straatbeeld, nu was er veel meer bedrijvigheid in de straat waar ons hotel ligt. Wij hebben vakantie dus wij gingen op ons gemak richting de National Mall. Dat ging niet zo vlot, gisteren hebben we zoveel gelopen dat ik behoorlijke blaren op mijn voeten heb en omdat ik daar een beetje naar loop begint ook mijn linkerknie op te spelen. Dat wordt dus rustig aandoen, we hebben tenslotte ook New York nog voor de boeg. We vonden na wat gezoek en dus ook wel weer een flinke wandeling een bakery/café waar we hebben ontbeten. Inmiddels was het wel tijd om richting het Capitool te lopen, om half elf hadden we een rondleiding geboekt daar en je moest een half uur vantevoren aanwezig zijn vanwege controles. The Capitol is van al die indrukwekkende dingen hier in Washington misschien wel de indrukwekkendste, Wat een mooi gebouw is dat en niet alleen aan de buitenkant, ook van binnen. We hadden op de straten van Washington al veel beelden gezien, maar hierbinnen staan er tientallen. Later vertelde onze gids dat er 100 beelden zijn en dat elke staat van de USA twee beelden van mensen die veel voor de staat hebben betekend heeft gestuurd. Hij wist ook voor elke staat te noemen welke beelden dat waren en ook welke eventueel ooit vervangen waren. De man was toch al een lopende encyclopedie. Hij praatte tijdens de rondleiding van een uur aan-één-stuk over alle schilderijen, beelden en ruimtes die voorbij kwamen. Er waren ook gene vragen die hij niet kon beantwoorden, maar ondertussen onthield hij ook nog waar iedereen vandaan kwam en daar kwam hij dus later ook op terug. Een goede gids dus en al konden we zeker niet alles volgen omdat de amerikaanse geschiedenis en regeringsstelsel toch ver van ons afligt. Ik ben ok heel blij dat we de beroemde rotunda (koepel) van de binnenkant hebben gezien, die is schitterend. Dit is dan ook zeker de moeite waard geweest.

's Middags wilden we een paar musea bezoeken zoals de Air&Space Museum en The Museum of American History. Maar tijdens ons bezoek aan het Air& Space Museum zakten we allebei in en wilden we eigenlijk terug naar het hotel. Onderweg liepen we langs de tuinen van The Smithsonian Castle en omdat ik nog een paar nootjes in mijn zak had voor de eekhoorntjes wilde ik daar even stoppen. Er was wifi, de zon scheen, we zaten er lekker beschut en er kwamen al snel wat eekhoorntjes ons gezelschap houden dus we zijn hier gewoon meer dan een uur gebleven. Dit is beter dan gaan rusten in de hotelkamer, hier hadden we tenminste nog zon en frisse lucht. We kwamen dan ook helemaal bij. Wel zijn we daarna naar het hotel gelopen en hebben ook in het restaurant van het hotel gegeten, die uitstekend bleek. Onze ober bleek ook nog een hele aardige kerel waar we na het eten nog even mee gekletst hebben. Als toetje haalden we een ijsje/milkshake bij de Mac in de promenade onder ons hotel. Voor ons was deze promenade (een klein winkelcentrum) een totale verrassing. Aangezien deze in de weekenden gesloten is hadden we hier nog niets van gezien, dit was ook handig geweest voor het ontbijt vanmorgen.
Han heeft nog wat gelezen en ik heb een film zitten kijken, maar om half tien gingen we beiden onder zeil.